GİZLİHAZİNELER DEFİNECİLER AKADEMİSİ
Arama
 
 

Sonuç :
 


Rechercher çıkıntı araştırma

En son konular
» Koltuk Taşı
Cuma Eyl. 01, 2017 11:19 pm tarafından horosanlı

» Scorpion gpr
Ptsi Ağus. 28, 2017 8:17 am tarafından ramses28

» 2013 -OCAK AYI İŞTİMASI YAPALIM Bİ GARDAŞLARDAN KİMLER VAR.
Çarş. Tem. 06, 2016 10:29 am tarafından korasoglu

» 14-mart-2015
C.tesi Mart 14, 2015 8:32 am tarafından BORAN38

» KARE-DİKDÖRTGEN OYMALAR ve ÇÖZÜM UYĞULAMALARI
Ptsi Eyl. 29, 2014 5:08 am tarafından kılıç3838

» sümbül...
Salı Eyl. 02, 2014 12:36 pm tarafından Battal Ebrail

» taşın üçgen şeklinde delinmesi bir define işareti midir?
Çarş. Ara. 18, 2013 8:05 am tarafından 56476364528

» deneme
C.tesi Kas. 23, 2013 7:54 pm tarafından CANTAR

» buldugumuz bir taş
Ptsi Eyl. 09, 2013 3:54 am tarafından cansu

» Eski rum evleri ve definesi
Ptsi Eyl. 09, 2013 3:46 am tarafından cansu

Kimler hatta?
Toplam 4 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 4 Misafir

Yok

Sitede bugüne kadar en çok 213 kişi C.tesi Tem. 29, 2017 8:28 am tarihinde online oldu.
RSS akısı

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 



Bağlı değilsiniz. Bağlanın ya da kayıt olun

Tarihi Yüklenmiş Gemiler: Yenikapı Batıkları

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek  Mesaj [1 sayfadaki 1 sayfası]

1 Tarihi Yüklenmiş Gemiler: Yenikapı Batıkları Bir Salı Tem. 20, 2010 7:08 pm

CANTAR

avatar



Tarihi Yüklenmiş Gemiler: Yenikapı Batıkları
































Yenikapı kazılarında ortaya
çıkarılan otuz dört batık, dünyanın en büyük batık gemi repertuvarı
olarak kabul ediliyor. Son zamanların en önemli arkeoloji keşfi,
İstanbul Üniversitesi bilim insanları tarafından gün ışığına
çıkarılıyor.

Yenikapı Metro ve Marmaray Tüp Geçit Projesi
sırasında gün ışığına çıkan Bizans dönemine ait Theodosius Limanı için
2004 yılından bu yana kapsamlı bir çalışma sürdürülüyor. İstanbul
Arkeoloji Müzeleri Müdürlüğü başkanlığında yürütülen kazı çalışmalarının
batıklarla ilgili bölümü, İstanbul Üniversitesi Sualtı Kültür
Kalıntılarını Koruma Anabilim Dalı tarafından gerçekleştiriliyor. İlk
batığın bulunduğu 2006 yılında İstanbul Arkeoloji Müdürlüğü’nün
davetiyle çalışmaya katılan İstanbul Üniversitesi ekibi, 58.000
metrekarelik alanda şu ana kadar 34 batığa ulaşmış durumda. Veri toplama
işlemlerinin hızlı bir şekilde sürdüğünü dile getiren İstanbul
Üniversitesi Yenikapı Batıkları Projesi Başkanı Yrd. Doç. Dr. Ufuk
Kocabaş, üç yıllık çalışma sonunda otuz yılda elde edilebilecek kadar
çok veriye ulaştıklarını ifade ediyor.


Şehrin tarihi limanlarda
saklıdır


I. Theodosius tarafından Roma
İmparatorluğu’nun yeni başkentini desteklemek amacıyla inşa edilen
Liman, 4. yüzyıldan 11. yüzyıla kadar aktif olarak kullanılmış. Antik
dünyanın bilinen en büyük limanı olan Theodosius Limanı, Karadeniz ve
Akdeniz dünyası arasında kilit bir noktada yer alıyor. Yrd. Doç. Dr.
Kocabaş, Theodosius Limanı’nın ve Yenikapı kazılarının önemini şöyle
açıklıyor:


“Yenikapı’da sürdürülen kazılar, dünyada
son zamanların en önemli arkeoloji keşiflerinden biri olarak kabul
ediliyor. Erken ve Orta Bizans dönemine tarihlenen, günümüzde karaya
katılmış bir antik limanın kazısını yapıyorsunuz ve liman tabanında
karşınıza tarihi MÖ 6500’lere ulaşan Neolitik bir köy yerleşmesi
çıkıyor. Bu kalıntılar İstanbul’un tarihini günümüzden 8500 yıl öncesine
taşıdı. Diğer taraftan İstanbul; Roma, Bizans ve Osmanlı İmparatorluğu
gibi üç büyük uygarlığa başkentlik yapmış görkemli bir şehir. Ayrıca
Türkiye Cumhuriyeti’nin de en gözde şehirlerinden biri. Şehrin
bilinmeyen tarihini Theodosius limanında ortaya çıkartmaya çalışıyoruz.
Yenikapı’da kazıların başladığı andan itibaren 15.000 adet envanterlik
değerde, yani müzede sergilenebilecek nitelikte esere ulaşıldı.
Benzersiz eserlerin yanında gün ışığına çıkartılan otuz dört batık
kalıntısı ise dünyanın en büyük batık gemi repertuvarı. Biz, İstanbul
Üniversitesi ekibi olarak toplam yirmi sekiz batığın korunmasından
sorumluyuz ve bugüne kadar batıklardan yirmi birini gün ışığına çıkarıp
değerlendirmeye aldık. Elde ettiğimiz veriler Antik Çağ gemi yapım
teknolojisi hakkında bilinenleri kökten değiştirecek ve özellikle
İstanbul’un kültür tarihine, denizcilik tarihine önemli katkılar
sağlayacak nitelikte.”


Araştırmalar, Theodosius Limanı’nın
Lykos (Bayrampaşa) Deresi’nin, yüzyıllar boyunca taşıdığı alüvyonlar ve
Marmara Denizi’nden lodos fırtınasıyla gelen sediment yükü ile dolmaya
başladığını ve sonuçta işlevini yitirdiğini ortaya koyuyor.


Dünyada ilk kez ortaya çıkarılan
savaş gemileri


Yenikapı Batıkları, dünya denizcilik
tarihi açısından büyük önem taşıyor. Çalışmalar tamamlandığında
İstanbul, dünyanın sayılı antik gemi koleksiyonlarından birine sahip
olacak. Şu ana kadar balıkçı teknelerinden kıyı denizciliği yapan küçük
yük gemilerine, masif yapılı ağır yük gemilerinden kürekli savaş
gemilerine kadar farklı ebatlarda otuz dört gemi bulundu. Yaklaşık altı
yüz yıllık periyot içerisinde farklı tarihlerde batan gemilerin
çoğunluğu 10. ve 11. yüzyıla ait.


Batıklar arasında, dünyada ilk defa gün
yüzüne çıkartılan ‘Çektiri’ (ince uzun ve kürekli kadırga) tarzında beş
adet savaş gemisi de var. Uzmanların sadece ikonografik örneklerden
görme fırsatını yakaladığı gemilere Yenikapı Batıkları sayesinde bizzat
ulaşılabilmiş olunması, bilim dünyası için eşsiz bir değer taşıyor.


Batıklar, gemi yapım tekniklerindeki
gelişmeleri ve değişimleri göstermesi açısından da çok büyük öneme
sahip. Yrd. Doç. Dr. Ufuk Kocabaş, modern gemi yapım teknikleri ile
geleneksel gemi yapım teknikleri arasındaki geçiş döneminin, Yenikapı
Batıkları sayesinde açıklığa kavuştuğunu ifade ediyor.


Özel veri toplama teknikleri
geliştirildi


Yenikapı Batıkları’nın ülkemizdeki gemi
ve tekne arkeolojisinin miladı olarak kabul edilebileceğini belirten
Yrd. Doç. Dr. Kocabaş, taşıdığı önem sebebiyle kazı çalışmalarının tüm
dünyadaki arkeologların meraklı bakışları altında devam ettiğini dile
getiriyor. Çalışmaları profesyonel bir şekilde sürdürmek için özel
sistemler geliştirdiklerini ve çeşitli teknikleri bir arada
kullandıklarını söyleyen Dr. Kocabaş, yöntemlerini şöyle açıkladı:


“Kazı çalışmasıyla gün ışığına
çıkartılan gemi ahşapları deniz suyunu dokusuna çekmiş olarak bulunuyor.
Bu ahşapların kazı çalışmaları ve sonrasında kurumalarına kesinlikle
izin verilmemeli. Kuruma olduğu zaman çatlama, çarpılma, büzülme ve
tamamen yok olmaya kadar giden bir süreç başlar. Bir batık bulduğumuz
zaman ilk yaptığımız iş, bunun üzerini bir çadırla örterek koruma altına
almak. Sprey şeklinde sulama yaparak %100 bağıl nem sağlıyoruz. Bu
sistem, çadırın içinde nemli bir ortam yaratıyor. Daha sonra geminin
üzerini dikkatli bir şekilde açıyoruz ve belgeleme prosedürüne
başlıyoruz. Geminin üzerinden (boyutuna göre) yaklaşık 10.000, bazen
20.000 adet dijital referans noktası alıyoruz. Bu noktalar bilgisayar
ortamında birleştiriliyor ve sonuçta geminin komple bir çizimi ortaya
çıkıyor. Bunun güzel tarafı bu yöntemle aynı zamanda üç boyutlu bir
çizim elde edilebiliyor olması. Bütün noktalar birleştiği zaman biz
artık bilgisayarda gemiyi hareket ettirmeye başlayabiliyoruz. Ayrıca
foto-mozaik çalışmasıyla batıkların üzerinden özel bir konstrüksiyon
yardımıyla yaklaşık 200–300 adet fotoğraf karesi çekiyoruz. Daha sonra
bu fotoğraf karelerini bilgisayar ortamında tek tek birleştiriyoruz ve
böylece gemilerin bire bir çıktılarını alabilecek şekilde yüksek
çözünürlükte bir fotoğraf arşivi oluşturuyoruz. Bu işleri yaptıktan
sonra fotografik detay çekimleri ve bire bir asetat çizimler yapıyoruz.
Tüm bunlar, batığı kazı alanından kaldırdıktan sonra bile ilk bulunduğu
hali ile ilgili araştırma yapabilmeyi mümkün kılıyor. Belgeleme
tamamlandıktan sonra batığı kaldırma işlemi başlıyor.”


İnterdisipliner çalışma
yapılıyor


Deniz seviyesinden 1,5–3,5 m aşağıda
olan batıklar, kıyıya yakın olmalarına rağmen çok büyük bir tahribata
uğramamış. Kocabaş, batıkların çok iyi durumda olduğunu, bu nedenle
gömülmenin çok hızlı gerçekleştiği sonucuna vardıklarını dile getiriyor.
Batıkların günümüze kadar ulaşmasında Lykos Deresi’nin de büyük etkisi
olduğu düşünülüyor. Derenin getirdiği tatlı su, deniz suyu ile karışarak
tuz oranını düşürmüş. Düşen tuz oranı, batıklara büyük zarar veren
terado navalis kurtlarının yaşama şansını ortadan kaldırmış. Bu şekilde
eserler daha iyi korunabilmiş.


Batıklarda şu anda arkeologların yanı
sıra koruma-onarım, bilgisayar ve fotoğraf alanlarında uzman 30 kişilik
bir ekip çalışıyor. İstanbul Üniversitesi Taşınabilir Kültür
Varlıklarını Koruma ve Onarım Bölümü’nün mezunları ve öğrencileri de
ekipte yer alıyor. Proje eski Başkanı Prof. Dr. Sait Başaran, bilgi ve
görgüsüyle danışman olarak desteğini sürdürüyor. Projenin belgeleme ve
dokümantasyon çalışmaları, Okutman Işıl Özsait-Kocabaş başkanlığında bir
ekip tarafından gerçekleştiriliyor. Farklı branşların da katkısıyla
devam eden çalışmalara, İstanbul Üniversitesi’nin Orman Fakültesi,
Veteriner Fakültesi ve Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsü de
destek veriyor... Orman Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ünal Akkemik,
gemi ahşaplarının cins ve tür belirlemelerini gerçekleştiriyor. Batık
gemi incelemelerine İtalya, İspanya, İsveç, Danimarka, Fransa ve
Yunanistan gibi farklı ülkelerden gelen uzman ve stajyerler de
katılıyor. Ayrıca Veteriner Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Vedat
Onar, kazılarda çıkan hayvan kemikleri; Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği
Enstitüsü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Oyan Algan ve ekibi, kazı alanı
jeolojisinin incelemesini gerçekleştiriyor.


Batıklardaki verilerden yola çıkarak
dönemin yaşantısı, teknolojisi, ekonomisi, sanatı hakkında
değerlendirmelerde bulunan uzmanlar, 4. ve 11. yüzyıl arasındaki dönemi
aydınlatmaya çalışıyor. Dönemin günlük yaşantısı, ülkeler arası ticareti
ve teknolojisi konularında bilinmeyenlere yanıt bulmaya çalıştıklarını
dile getiren Yrd. Doç. Dr. Ufuk Kocabaş, nihai hedeflerinin bütün
veriler alındıktan sonra batıkları tekrar birleştirerek bir bütün
halinde müzede sergilemek olduğunu belirtiyor. Özellikle kazı alanının
bulunduğu bölgede ya da tarihi bir dokuya sahip Haliç kıyılarında büyük
bir arkeoloji müzesinin kurulması ve bölgenin kültür parkı şeklinde
düzenlenmesi planlanıyor.

http://gizlihazineler.turkforumpro.com

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön  Mesaj [1 sayfadaki 1 sayfası]

Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz