GİZLİHAZİNELER DEFİNECİLER AKADEMİSİ
Arama
 
 

Sonuç :
 


Rechercher çıkıntı araştırma

Similar topics
    En son konular
    » Koltuk Taşı
    Cuma Eyl. 01, 2017 11:19 pm tarafından horosanlı

    » Scorpion gpr
    Ptsi Ağus. 28, 2017 8:17 am tarafından ramses28

    » 2013 -OCAK AYI İŞTİMASI YAPALIM Bİ GARDAŞLARDAN KİMLER VAR.
    Çarş. Tem. 06, 2016 10:29 am tarafından korasoglu

    » 14-mart-2015
    C.tesi Mart 14, 2015 8:32 am tarafından BORAN38

    » KARE-DİKDÖRTGEN OYMALAR ve ÇÖZÜM UYĞULAMALARI
    Ptsi Eyl. 29, 2014 5:08 am tarafından kılıç3838

    » sümbül...
    Salı Eyl. 02, 2014 12:36 pm tarafından Battal Ebrail

    » taşın üçgen şeklinde delinmesi bir define işareti midir?
    Çarş. Ara. 18, 2013 8:05 am tarafından 56476364528

    » deneme
    C.tesi Kas. 23, 2013 7:54 pm tarafından CANTAR

    » buldugumuz bir taş
    Ptsi Eyl. 09, 2013 3:54 am tarafından cansu

    » Eski rum evleri ve definesi
    Ptsi Eyl. 09, 2013 3:46 am tarafından cansu

    Kimler hatta?
    Toplam 0 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 0 Misafir :: 1 Arama motorları

    Yok

    Sitede bugüne kadar en çok 213 kişi C.tesi Tem. 29, 2017 8:28 am tarihinde online oldu.
    RSS akısı

    Yahoo! 
    MSN 
    AOL 
    Netvibes 
    Bloglines 



    Bağlı değilsiniz. Bağlanın ya da kayıt olun

    İsa’nın Doğumuna Yakın Zamanlarda Yahudi Dini

    Aşağa gitmek  Mesaj [1 sayfadaki 1 sayfası]

    1 İsa’nın Doğumuna Yakın Zamanlarda Yahudi Dini Bir Çarş. Şub. 02, 2011 8:54 am

    CANTAR

    avatar


    İsa’nın
    doğumuna yakın zamanlarda Orta Doğu’da Yahudilerin yaşamı ve inanışları çok
    karmaşıktı.



    O
    dönemde Yahudiler’in büyük bölümü Filistin’de yaşıyorlardı. İsa’nın vatanı
    olarak kabul edilen Galile de Filistin’in kuzey bölgesinde bulunuyordu.



    Galile
    halkı tarım ve göl balıkçılığının yanı sıra ticaretle de geçiniyordu.



    Yahudi
    halkı her dönemde olduğu gibi o dönemde de dinine çok bağlı idi.



    Hristiyanlığın
    ortaya çıkmasına yakın zamanlarda , Yahudi halkı için dini kaynaklar büyük bir
    çeşitlilik gösteriyordu. Bugün Eski Ahit dediğimiz kutsal yazıların yanında Talmud[1]
    (
    rDpLT) adı verilen ve din büyükleri
    tarafından oluşturulmuş bulunan yazılar da büyük önem taşımaktaydı. O devirde
    Kudüs Talmud’u (Yerushalmi) ve Babil
    Talmud’u ( Babli ) çok yaygındı.



    Eğer
    bir Yahudi , kutsal yazıları daha derinlemesine okumak isterse midrash[2]
    (çoğulu midrashim) adı verilen tefsir
    yöntemini uygulamak zorundaydı. Yazıcılar da (sopherim) aslında bu tefsir işi ile uğraşıyorlardı. Dini üstadlar
    ise Rabbi[3]
    ünvanını alıyorlardı.



    Midrashim
    rabbinik eğitimin temelini oluşturuyordu. Eğitim kutsal yazılardaki öykülerin
    anlatıldığı metinler olan haggadoth (
    çoğulu haggadah) ile kuralların ve
    törelerin yer aldığı Halakoth (
    çoğulu Halakah) ‘dan oluşmaktaydı.
    Bunlar dışında , doğal olarak Talmud da kıymetli bir kaynak olarak yer
    almaktaydı.



    Yahudiler
    dinsel olarak bir çok değişik topluluklara ayrılmışlardı. Bu dönemde
    bilebildiğimiz en önemli topluluklar Saddukiler, Ferisiler , Zelotlar ve
    Esseniler’dir.






    1. SADDUKİLER





    Sadduki
    sözcüğünün etimolojisi tam olarak bilinmemektedir. Süleyman zamanındaki baş
    rahip olan Zadok’un adından türediği söylense de pek olası gözükmemektedir.



    Sadduki
    düşüncesinin en önemli özelliği kişisel ölümsüzlüğü , yeniden doğuşu[4]
    ve gelecek yaşamı yadsımasıdır. Saddukiler bunun yanında kaderin varolmadığına
    ve kişinin hür iradesine göre yaşadığına inanıyorlardı. Bu görüşleriyle
    Saddukiler otantik Yahudi düşüncesine daha sadık olmuşlardır.



    Saddukiler’in
    muhafazakar görüşleri sadece din alanında değil , aynı zamanda siyasal alanda
    da kendini gösterir. Mesih düşüncesine karşı olmamalarına rağmen Saddukiler
    toplumsal huzursuzluk yaratabilecek her türlü olaya karşı çıkmışlardır.



    Saddukiler’in
    arasında büyük aristokratların , zenginlerin ve hatta rahiplerin olması ve
    politik görüşleri , Saddukiliğin daha çok bir siyasal parti gibi düşünülmesine
    yol açmıştır.



    Karşıtları
    Saddukiler’in görüşlerini abartmış onları dinsiz gibi göstermeye
    çalışmışlardır. Hatta dönemin Hellen kökenli yazarları Saddukiliğe Epikürizm de
    demişlerdir.





    2. FERİSİLER





    Ferisiler
    hemen hemen Saddukiler ile karşıt görüşlere sahiptirler. Ferisi adının
    açıklaması çok açıktır ; paruşim
    sözcüğü ayrılmışlar anlamına gelmektedir ve Ferisi sözcüğü
    buradan türemiştir. Ferisiler birbirlerini şaberim,
    şassidim/hassidim (dindar,sofu)yada kardeş diye çağırmaktaydılar.



    Aslında
    Ferisileri bir dini tarikat diye tanımlamak doğru değildir ; çünkü Ferisilerin
    diğer Yahudiler’den ayrı uygulamaları yoktur. Ancak Ferisiler daha
    kuralcıdırlar. Bu nedenle Ferisileri bir grup olarak görmek çok daha doğru
    olur.



    Ferisiler
    Yahudi dogmalarını benimsiyorlardı ve bölgede o çağlarda hakim olan
    Hellenleşmeye karşıydılar. İnsanın bu dünyadaki davranışlarının karşılığında
    öteki dünyada mükafat ya da ceza göreceğini ve dinin kurallarının eksiksiz
    yerine getirilmesinin gerekliliğini savunuyorlardı.



    Ferisiler
    dini eğitime büyük önem vermişler , bölgede bir çok yerde okullar açmışlar ve
    yazılı yasalarla ( Thorah[5]
    ) birlikte , o dönemde derlenebilmiş sözlü yasaları da okutmuşlardır.



    Ferisiler
    için Thorah en önemli kaynaktı ve o dönemde yaygın olan ve Thorah’tan farklılık gösteren Haggadah’a ya da Halacha’ya itibar etmiyorlardı.



    Ferisiler
    , meleklerin, cinlerin varlığına ve yeniden doğuşa inanıyorlar ; Tanrı’nın
    egemenliğinin yakın olduğunu düşünüyorlardı. Ferisiler aynı zamanda Yahudi
    milliyetçisi idiler ve yakın zamanda büyük bir Yahudi imparatorluğu
    kurulacağına inanıyorlardı.



    Thorah’a
    olan bağlılıkları , yaşam biçimleri , inançları ve eğitime verdikleri önem
    Ferisiler’in Yahudi halkı içinde saygın bir yer edinmelerini sağlamıştır.
    Ayrıca yazıcılar da bu özelliklerinden ve sağladıkları güvenden ötürü Ferisiler
    arasından seçilmiştir.



    İncil’de
    sözü geçen iki yüzlü hain Ferisi tiplemesi ile gerçek Ferisiler arasında büyük
    farklılıklar olduğu çeşitli tarihçiler tarafından teyit edilmiştir. Ancak bu
    şekilde davranmış olan bir Ferisi grubunun
    varolabileceği olasılığı da her zaman olanaklıdır.






    3. ZELOTLAR





    O
    zamanlarda Filistin’de varolan gruplardan biri de Zelotlar’dı. Ferisiler’e
    yakın olan Zelotlar, geleneksel kurallara uymaları, dine bağlılıkları , Mesih
    beklentileri ve milliyetçilikleri ile Ferisiler’e benzerlik gösteriyorlardı.



    Zelotlar
    Yehova’ya kayıtsız şartsız itaat etmeleri yanında kendi kaderleri konusunda
    ellerinden geleni yapmaktan yanaydılar.



    Zelotlar
    genellikle Ferisiler gibi düşünmekle beraber Tanrı’dan başka bir yönetici
    tanımamaktaydılar. Birinin hükmü altına girmektense ölmeyi yeğ tutuyorlardı.



    Zelot
    hareketinin , Yahudiye’nin bir Roma eyaleti olması ile birlikte ortaya çıktığı
    sanılmaktadır. Zelotlar Roma yanlılarını katletmekten çekinmemişler ve Roma
    idaresine başkaldırıldığı zaman büyük rol oynamışlardır.







    4. ESSENİLER





    Esseniler
    hakkında bilgi kaynaklarımız çok sınırlıdır. Antik yazarlar - Özellikle Genç
    Plinus - Esseniler hakkında çok az bilgi verirler. Esseniler’in kutsal
    kitaplarından da günümüze hiç bir şey kalmamıştır. Aslında Esseniler ‘den söz
    eden kaynakların güvenilirliği de tartışmalıdır. O zamana göre çok farklı
    yaşayan Esseniler hakkında bazı söylenenlerin abartı da olabileceği
    düşünülmektedir.



    Esseni
    adının kaynağı da belli değildir. Philon , Esseniler’i qerapeuta diye
    adlandırmaktadır. Bu “Tanrı’nın Kulları” ( Cultores
    Dei
    ) anlamına geldiği kadar “Tanrı’nın Doktorları” ( Medici Dei ) anlamına da gelmektedir.



    Esseni
    sözcüğünün kökeni hakkında bir başka görüş ise Aramice Hase (aziz, saf ) sözcüğünden türediğidir. Philon da 'Essaoi
    sözcüğünün Grekçe Ösioi (aziz , dindar ) sözcüğü ile ilişkili olduğunu
    söylemiştir.



    Bu
    sözcük hakkında bir başka görüş ise hassaim
    (sessiz) sözcüğünden türediğidir. Gerçekten de Esseniler kendi inançları
    hakkında dışarıya sessiz kalıyorlardı.



    Adlarının
    etimolojisi ne olursa olsun , Esseniler bölgede yaşayan en gizemli
    topluluklardan biri idi. Çevresindeki topluluklardan soyut yaşaması ve değişik
    yaşam tarzları bazı tarihçilere , Esseniler’in uç noktada Ferisiler olduklarını
    düşündürtmektedir. Başka araştırmacılar ise Esseniler’in bölge dışından, hatta Hindistan’dan etkilendiklerini
    söylerler. Bunun dışında Esseniler’in Pythagoras ve Orpheus öğretilerinden
    etkilenmiş “Judeo-Hellenik” bir topluluk
    olduğunu da söyleyenler vardır.



    Aslında
    Esseniler’in o bölgede ezoterik bir doktrini benimseyen bir Yahudi topluluğu
    olduğunu kabul etmek daha doğru olur. Esseniler inançları , görüşleri ,
    aralarındaki “kardeşlik” bağı, toplumsal kuralları , ritüelleri ve kesin
    kuralları ile ezoterik bir topluluk görüntüsü vermektedir.



    Esseniler’de
    ayrıca bir Part etkisinden de söz edebiliriz. Sürekli yapılan “vaftiz”ler ,
    beyaz giyinmeleri , kanlı kurban törenlerine karşı olmaları ve Güneş’e ilişkin
    kültleri Part etkisini ortaya koymaktadır.



    Esseniler
    arasındaki “kardeşlik” aslında çok katı kurallara bağlı idi. Bazı
    araştırmacılar Esseniler’in bir tür komün yaşantısı sürdürdüklerini iddia
    ederler. Esseni olan bir kimsenin bütün malını topluluğa vermesi de bunun en
    geçerli kanıtıdır.



    Esseniler’e
    göre dünya hayatı bir tür hapishane hayatıydı ve zevkler insan için kötüydü.
    Esseniler güne dua ile başlar , gün içinde çalışırlar ve günü yine dua ile
    bitirirlerdi. Esseniler bütün aşırılıklarına rağmen Yahudi dinine
    bağlılıklarını sürdürmüşlerdir.



    Esseniler
    Hristiyanlığın doğuşu ile birlikte gizemli olarak tarih sahnesinden
    çekilmişlerdir. Bazı kaynaklar İsa’nın da bir Esseni olduğunu , Esseni
    öğretisini daha basitleştirerek anlattığını ve Esseniler’in daha sonra
    Hristiyan olduklarını söylese de bunu destekleyecek kanıt yoktur.




    Notler





    [1]
    Sözcük olarak çalışma , öğreti , disiplin anlamına gelmektedir.









    [2]
    Bu sözcük , incelemek , yorumlamak anlamına gelen darash kökünden türemiştir.








    [3]
    Rab zaten “efendi” , “üstad” demektir.









    [4]
    Reenkarnasyon anlamında değil.









    [5]
    Thorah Musa’nın ilk beş kitabından oluşur ve kuralları kapsar. Bu
    kitaplar Tekvin , Çıkış , Levililer,
    Sayılar ve Tesniye’dir.









    KAYNAKÇA







    AMBELAIN
    Robert , Jésus ou le Mortel Secret des Templiers
    , Editions Robert Laffont , Paris , 1970





    BAIGNENT
    Michael, LEIGH Richard , LINCOLN Henry , The
    Messianic Legacy
    , Dell Publishing , New York , 1986





    CHANET
    Robert , Antik Çağdan Günümüze Kadar
    Essenîler ve Sırları
    ( çev. Duygun Aras ) , Ruh ve Madde Yayınları ,
    İstanbul , 1996





    COCHRANE
    Charles Norris , Christianity and
    Classical Culture
    , A Galaxy Book, New York , 1957





    GUIGNEBERT
    Charles , Le Monde Juif Vers le Temps de
    Jésus
    , Editions Albin Michel , Paris , 1969





    LAISTNER
    M.L.W. , Christianity and Pagan Culture
    in the Later Roman Empire
    , Cornell University Press, New York , 1978





    LOEWE
    H. (editor ) , Judaism and Christianity :
    The Contact of Pharisism with Other Cultures
    , The Sheldon Press , London ,
    1937





    MACCOBY
    Hyam, The Myth-maker : Paul and the
    Invention of Christianity
    , Harper & Row Publishers , San Fransisco,
    1986





    OBERMEIER
    Siegfried , İsa Keşmir’de mi Öldü ? (
    çev. Gül Oner ) , Ruh ve Madde Yayınları , İstanbul , 1996





    SIMON
    Marcel , Les Premiers Chrétiens ,
    Presses Universitaires de France , Paris , 1952





    TREVOR-ROPER
    Hugh , L’Essort du Monde Chrétien ,
    Flammarion, Paris, 1968


    _________________
    Bende 1 Para Vardı.
    Sendede 1 Para.
    Paraları Değiştirdik.
    Paramız Artmadı Senin 1 Paran,Benimde hala 1 Param Var.
    Bende 1 Bilgi Vardı.
    Sendede 1 Bilgi Bilgileri Değiştirdik.
    Bak Şimdi Seninde 2 bilgin.
    Benimde 2 bilgim oldu...

    ---***İŞTE BİZ BUNA PAYLAŞIM DİYORUZ***---

    (HAYATA DAİR CEVAPLARI TAM ÖĞRENMİŞTİK Kİ SORULARI YENİ SORULARLA DEĞİŞTİRDİLER)...
    http://gizlihazineler.turkforumpro.com

    Sayfa başına dön  Mesaj [1 sayfadaki 1 sayfası]

    Similar topics

    -

    » Ankarada Gezilecek Yerler

    Bu forumun müsaadesi var:
    Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz