GİZLİHAZİNELER DEFİNECİLER AKADEMİSİ
Arama
 
 

Sonuç :
 


Rechercher çıkıntı araştırma

En son konular
» 2013 -OCAK AYI İŞTİMASI YAPALIM Bİ GARDAŞLARDAN KİMLER VAR.
Çarş. Tem. 06, 2016 10:29 am tarafından korasoglu

» 14-mart-2015
C.tesi Mart 14, 2015 8:32 am tarafından BORAN38

» KARE-DİKDÖRTGEN OYMALAR ve ÇÖZÜM UYĞULAMALARI
Ptsi Eyl. 29, 2014 5:08 am tarafından kılıç3838

» sümbül...
Salı Eyl. 02, 2014 12:36 pm tarafından Battal Ebrail

» taşın üçgen şeklinde delinmesi bir define işareti midir?
Çarş. Ara. 18, 2013 8:05 am tarafından 56476364528

» deneme
C.tesi Kas. 23, 2013 7:54 pm tarafından CANTAR

» buldugumuz bir taş
Ptsi Eyl. 09, 2013 3:54 am tarafından cansu

» Eski rum evleri ve definesi
Ptsi Eyl. 09, 2013 3:46 am tarafından cansu

» kaya işaretler
Cuma Eyl. 06, 2013 10:30 am tarafından kurt ini

» taştan daire ve dörtgen
C.tesi Haz. 29, 2013 12:38 am tarafından yousef

Kimler hatta?
Toplam 12 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 12 Misafir

Yok

Sitede bugüne kadar en çok 114 kişi Cuma Nis. 24, 2015 10:17 am tarihinde online oldu.
RSS akısı

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 



Bağlı değilsiniz. Bağlanın ya da kayıt olun

ORUÇ

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek  Mesaj [1 sayfadaki 1 sayfası]

1 ORUÇ Bir Perş. Eyl. 02, 2010 8:59 pm

CANTAR




ORUÇ


Ramazan Orucuna Her Gün Niyet Etmek Şart mı?
Niyet, kalbin ne yaptığını bilmesidir. Oruç için kalp ile niyet
yeterlidir. Oruç niyetiyle sahurda yenen yemek de bir niyet yerine
geçer. Ancak niyeti dil ile söylemek sevaptır.
Ramazan orucunu eda edebilmek için, her gün ayrı ayrı niyet etmek gerekir.673 Çünkü her gün ayrı bir ibadettir.
Niyetin zamanı, gecenin başlangıcından, kaba kuşluk ânına kadardır. Bu
müddet içinde niyet edilmezse, farz eda edilmiş olmaz.674

673-Serahsî, el-Mebsût, 1/54.

674-Heyet, el-Fetâva'l-Hindiyye, 1/195.

Oruçta Kocanın İzni Gerekir mi?

Kocasının izni olmadan kadının tuttuğu nâfile oruç mekruhtur. Kocası bu
orucu bozdurabilir. Bu hüküm nâfile oruç içindir. Ancak kocanın kadına
ihtiyacı yoksa meselâ, koca karısının yanında olmayıp uzak bir yerdeyse
yahut hac ve umre için ihrama girmişse yahut koca itikâfa girmişse
kadının nâfile oruç tutmasında bir mahzur yoktur.
Farz ve vâcip oruçlarda koca karısının oruç tutmasına mani olamaz, bu oruçlar için izin de gerekmez.

Hayız ve Nifas Halinde Oruç

Bir kadın ramazanda gündüzün âdet görmeye başlasa veya çocuk doğursa
orucu bozulmuş olur. Artık âdet günlerinde ve lohusalık süresince oruç
tutması câiz olmaz.
Ramazanda âdet gören bir kadın, geceleyin âdeti kesilmiş olsa, eğer
âdet günleri tam on gün ise ramazan orucuna başlar. Fakat on günden az
ise âdeti kesildikten sonra imsak vaktine kadar yıkanması için yeterli
bir süre varsa ve bir miktar da fazla vakit kalmış olursa yine oruca
başlar. Bu kadar bir vakit bulunmazsa, meselâ, yıkanmasının arkasından
hemen imsak zamanı olursa o gün oruca başlamaz. Çünkü on günden eksik
âdet gören kadınların yıkanma süresi de âdetten sayılır.
Âdet ve lohusalık halinde tutulamayan oruçlar daha sonra, gününe gün
kazâ edilir. Bu oruçların peş peşe tutulması şart değildir; aralıklı
olarak da tutulabilir.

Hamile ve Emzikli Kadınların Orucu

Hamile ve emzikli bir kadın ramazanda oruç tuttuğu takdirde kendisine
veya çocuğuna bir zarar geleceğinden korkarsa oruç tutmayabilir. Gebelik
ve emzirme hali sona erince tutamadığı günleri kazâ eder. Başkasının
çocuğunu emziren için de durum aynıdır. Ancak çocuğa kendisinden başka
süt verenin bulunmaması veya bulunsa bile çocuğun o memeyi emmemesi
gerekir.

Yaşlıların Orucu

Her gün biraz daha geriye giden ve yılın bütün mevsimlerinde oruç
tutmaktan âciz olan yaşlı kimseler oruç tutmazlar. Kazâ da etmezler.
Çünkü oruç tutmaya güçleri yetmez. Bunlar tutamadıkları her gün için
fidye verirler. İyileşme ümidi olmayan hastalar da yaşlılar gibidir.
Oruçta Kefâreti Gerektiren Durumlar
Ramazanda oruçlu bulunan kimse kefâret gerektiren hallerden birini
yaparsa, ona hem kazâ hem de kefâret gerekir. Bunun için şu şartların
oluşması gerekir:
1. Bilerek ve kendi isteğiyle yemeli veya cimâ etmeli.
2. Oruca geceden niyetlenmiş olmalı.
3. Oruç ramazana ait farz oruç olmalı.
4. Ramazan ayında bozulmuş olmalı.
5. Yenilen, içilen şeyler vücuda faydalı veya keyif verici olmalı.
6. Oruç, meşru bir mazeret olmadan bozulmuş olmalı.
Bu şartlarda kefâret lâzım gelir.
Bozulan oruç vâcip veya nâfile oruç ise yalnız kazâ gerekir. Kazâ
edilen ramazan orucunun bozulmasında da yalnız kazâ lâzım gelir. Oruçlu
olduğunu bildiği halde kişinin kasten değil de yanlışlıkla (hata)
orucunu bozması da yalnız kazâyı gerektirir. Oruç hastalık, yolculuk
gibi dinen geçerli mazeretlerle bozulmuş olursa yine yalnızca kazâ lâzım
gelir. Gıda sayılmayan, vücuda faydası olmayan ve kendisinden nefret
edilen bir şeyin kasten yutulması sadece kazâ gerektirir.

Oruç Kefâreti Nedir? Nasıl Tutulur?

Kefâret oruç tutmamanın değil ramazan ayında niyet edilmiş bir orucu
bozmanın cezasıdır. Çünkü o kimse ramazanın hürmetini çiğnemiş, ihlâl
etmiş ve ona aldırmamıştır. Bundan dolayı unutarak, bilmeyerek veya
zanna dayanarak oruç bozan kimseye kefâret gerekmez.
Orucun kefâreti üçtür. Bunlar sırasıyla köle âzat etmek, iki ay peş
peşe oruç tutmak veya altmış fakire bir gün sabah akşamlı yemek
yedirmektir. Kendisine kefâret gereken kimse peş peşe iki ay (kamerî
aylar kaç gün çekiyorsa o kadar gün) oruç tutar. Bir gün de bozduğu
orucu kazâ eder. Böylece iki aya ek olarak bir gün daha oruç tutmuş
olur.

Kefâret Orucunda Âdet Görmek Zarar Verir mi?

Kadınlar âdet günlerinde mecburen kefâret orucuna ara verirler. Bu
durum, kefâret orucunun peş peşe tutulması hükmünü bozmaz. Fakat
lohusalık bozar. Bir kadın kefâret orucu tutacağı zaman hamile ise doğum
vaktini düşünerek bu oruca başlamalıdır. Keffâret orucuna başlayan bir
kadın doğum yaparak oruca ara verse, kefâret orucuna yeniden başlaması
icap eder. Araya ramazan ayının veya kurban bayramının girmesi de
kefâret orucuna yeniden başlanılmasını gerektirir.
Bir kimse bir ramazanda veya birkaç ramazanda özürsüz ve kasten birkaç
defa orucunu bozsa sadece bir defa kefâret orucu tutması kâfidir. Ancak
kefâret orucu tuttuktan sonra başka bir ramazanda yine orucunu kasti
olarak bozsa, bunun için de ayrıca kefâret orucu tutması icap eder.

Yaşlı ve Sürekli Hastalar Nasıl Kefâret Tutar?

Yaşlı veya hasta olup oruç tutmaya gücü yetmeyen kimse kefâret olarak
altmış fakiri sabah ve akşam doyurur. Her günlük yiyecek bir fitre
miktarıdır. Fitre miktarı olan bu yiyecek veya para ayrı ayrı altmış
fakire verilebileceği gibi her gün bir fitre miktarı olmak üzere altmış
günde bir fakire de verilebilir.
Fakirin kendisi yaşlı veya sürekli hasta olup oruç tutamayacak durumda ve başkasına yiyecek veremeyecek bir halde ise, Allah'tan affını ister, haline üzülür, ilâhî rahmete sığınır. Namaz başta olmak üzere yapabileceği diğer farzları muhafaza eder.

Kadınların İtikâfı

İtikâf, bir mescidde veya mescid hükmündeki bir yerde Allah
için inzivaya çekilmek demektir. İtikâf, ramazan ayının son on gününde
yapılan sünnet ve çok büyük fazileti olan bir ibadettir.
Kadınlar, itikâf işini evlerinin boş bir odasında yapabilirler. Ev
işlerini bitirir bitirmez odaya çekilip ilim, ibadet, zikir, fikir,
tefekkür, Kur'an okumak, salavat getirmek, istiğfar ve dua gibi hayırlı
amellerle meşgul olurlar.
Kadınlar kendi evlerinde mescid olarak belirledikleri bir odada
itikâfta bulunabilirler. Kadınların dışarıdaki mescidlerde itikâf
yapmaları câiz ise de tavsiye edilmez. Evde yapacakları itikâfları,
mesciddeki itikâftan daha faziletlidir.
İmam Şâfiî'ye göre itikâf yalnızca mescidde yapılır.
Şâfiîler'e göre, vâcip olan itikâfta oruç şart değildir. Kadının
itikâfa girebilmesi için kocasından izin alması şarttır. Koca eşine
itikâf izni verince artık bundan dönemez.
İtikâf yapan bir kadın itikâf yaptığı odadan özürsüz yere evin diğer kısımlarına çıksa itikâfı bozulur.

Kadir Gecesinde Nasıl Dua Edilir?

Bin aydan daha hayırlı olan Kadir gecesini aramak da müstehaptır. Bu
geceyi ramazanın son on gecesinde ve bilhassa tek gecelerde aramalıdır.
Bazı rivayetlere göre Kadir gecesinin ramazanın yirmi yedinci gecesi
olduğu zikredilmiştir.
Kadir gecesinde şu duayı okumak müstehaptır:
''Allahümme inneke afüvvün, kerimûn, tuhibbul afve fa'fu anni.''
Mânası. ''Allahım, sen çok affedicisin, affetmeyi çok seversin, beni de affet.''
Yatsı namazı ile birlikte teravih namazını kılan ve sabah namazını kaçırmayan herkes Kadir gecesinden hissesini alır.

Adak Orucunu Peş Peşe Tutmak Şart mıdır?

Oruç adayan adadığı orucu peş peşe tutacağına niyet ederse, peş peşe
tutması gerekir. Eğer peş peşe tutacağına niyet etmese ara vererek
tutabilir.675

675-Tahtâvî, Hâşiye, s. 369.


Ramazanda Âdet Halini Geciktirmek İçin

İlâç Kullanmak Câiz midir?
Kadın, âdet ve lohusa durumunda oruç tutmakla yükümlü değildir. Ama
sonra bu oruçları mutlaka kazâ edecektir. Âdet hali ramazana rastlayan
bir kadının, ramazanda oruç tutmaması da dinî
bir emirdir. Bununla birlikte bir durum gereği kadın âdetini
geciktirebilir. Eğer bu âdet geciktirici ilâçlar sağlık açısından
zararsız ise, kendilerine zarar vermiyor, âdet düzenini değiştirmiyorsa,
kullanılabilir. Bu ilâçların zararlı olup olmadığını bilmek için bu
alanda uzman bir doktora danışmak gerekir.

Üç Aylarda Oruç

Halk arasında receb, şaban ve ramazan aylarına üç aylar deniyor.
Peygamberimiz (s.a.v) bu ayların hepsini oruçla geçirmemiş, bunu
ümmetine tavsiye de etmemiştir. Resûlullah (s.a.v) ramazan ayının
dışında hiçbir ayı baştan sona oruçlu geçirmemiştir. 676
Bu şekilde tutulacak oruçlar mendup kısmına girer. 677
Bir erkek receb ve şaban ayının tamamını kefâret orucu olarak
tutabilir. Hayız görmekte olan kadınların kefâret orucunu ramazana kadar
bitirmeleri gerekir. Bunun için recep ayından önce başlanması icap
eder.

676-Buhârî, Savm, 52.

677-Molla Hüsrev, Dürerü'l Hükkâm, 1/197.

Oruçlu Kadın Yemeğin Tadına Bakabilir mi?

Kadın bazan yemeğin tadına bakmak zorunda kalabilir. Bu durum özellikle
kocası titiz veya geçimsiz kadınlar için gerekebilir. Ayrıca bazı
yiyecekleri satın almak için de tatmak gerekebilir. Bu durumda kadın
boğazından aşağıya inmemek şartıyla dilinin ucuyla yemeğin tadına
bakabilir. Ayrıca, küçük çocuğuna ağzında çiğnedikten sonra yedirmek
zorundaysa yedirebilir, mekruh değildir. Süt veya çocuk maması
bulabiliyorsa o zaman bir şey çiğnemesi mekruhtur.678
Cinsel Organa Bir Şey Sokmak Orucu Bozar mı?
Kadın parmağını veya başka bir aleti su yahut yağ ile ıslattıktan sonra
cinsel organına sokarsa, parmağı veya benzeri şey cinsel organında
kaybolursa orucu bozulur. Yalnızca kazâ etmesi gerekir. 679

678-Haddâdî, el-Cevhere, 1/179.

679-Cezîrî, el-Fıkh ale'l-Mezâhibi'l-Erbaa, 1/526.

Âdet Halinde Olan Kadının Oruca Niyet Etmeden Aç,Oruçlu Gibi Durması Câiz midir?

Âdet halinde olan bir kadın, oruç tutmadığı halde yemeyip içmeyip
oruçlu gibi durması haramdır. Bu durumdaki hanıma oruç tutmak haram
olduğu gibi, yemeyerek, içmeyerek oruçlu gibi durması da haramdır. Aynı
şekilde oruca niyet edip de tan yeri ağardıktan sonra hayız veya nifas
haline giren kadına, akşama kadar oruçlu gibi aç durmak haramdır.680 Bu
durumdaki hanımların gizli yemeleri İslâmî edeplerdendir.

680-Tahtâvî, Hâşiye, s. 369.


Kadın Bugün Âdet Olacağım Diye Oruç Tutmazsa Ne Yapar?

Âdeti belirli olan kadına, kendince âdet görme ihtimali olan günde
oruca niyet etmemesi câizdir. Çünkü âdet kanaması görme ihtimali
kuvvetlidir. Eğer o gün âdet görmezse, yalnız bu günü kazâ eder.681
Ancak kadın oruca niyet ettikten sonra, ''Bugün âdet günümdür'' diye kan
görmeden orucunu bozar da o gün kan gelmeyecek olursa, hem kazâ hem de
kefâret gerekir. 682 Bunun için âdet gördükten sonra iftar etmek (orucu
açmak) gerekir. Hanımlar bu hususta çok dikkatli olmalıdır. Oruçlu iken
aybaşı veya lohusa olan kadın orucunu bozar. Temizlendikten sonra
tutamadıkları günleri kazâ eder.

681-Tahtâvî, Hâşiye, s. 368.

682-Heyet, el-Fetâva'l-Hindiyye, 1/207.

İğne, Diş Çektirme ve Misvak Orucu Bozar mı?

İmâm-ı Âzam'a göre ister ağız yoluyla ister iğne yoluyla olsun mide ve
dimağa bir şey ulaşınca orucu bozar. Fakat Ebû Yusuf ve İmam Muhammed'e
göre ağız yoluyla mideye girmeyen şey orucu bozmaz. 683
Tercih edilen görüş İmâm-ı Âzam'ın görüşüdür. Oruçlular iğnelerini
iftardan sonra yaptırmalıdır. Eğer bir hastalıktan dolayı mecbur kalıp
iğne vurdurursa, iğneden sonra oruçlarına devam etmeli ve daha sonra o
günü kazâ yapmalıdır. Özellikle kana karışan, bedene kuvvet veren ve
besleyici maddeler içeren türden iğne yaptıranların, İmâm-ı Âzam'a göre
oruçlarını kazâ etmeleri gerekir. 684
Diş çektirmek orucu bozmaz. Fakat dişin yerinden akan kan ağızdaki
tükürükten çok olur, tadı ağzın her tarafına dağılır ve yutulursa oruç
bozulur, kazâ gerekir.685 Diş çekimi için kullanılan iğne de diğer
iğneler gibidir. Bu şekilde eğer fazla kan akar, akan kan yutulur veya
dişe iğne yapılırsa İmâm-ı Âzam'a göre oruç bozulur.686
Misvak, fırça ve macunun tadı hissedilirse bunları kullanmak mekruhtur.
Eğer macun boğaza kaçar da tadı hissedilirse orucu bozar, kazâ gerekir.
Dişleri yıkarken misvak, fırça ve macunun tadını hissetmezse mekruh
değildir.

683-Serahsî, el-Mebsût, 3/67.

684-Serahsî. el-Mebsût, 3/67.
685-Bilmen, Büyük İslâm İlmihali, s. 287.
686-Serahsî, el-Mebsût, 3/67.

Kan Aldırmakla Oruç Bozulur mu?

Oruçlunun kan aldırması orucunu bozmaz, bu mekruh da değildir. Hz. Peygamber
(s.a.v), oruçlu ve ihramlı iken hacamat yoluyla kan aldırmıştır.687
Ancak orucuna devam edemeyecek durumda zayıf düşmesinden korkulursa
mekruhtur.688
Eşiyle Sevişmek Orucu Bozar mı?
Oruçlu eşlerin çıplak durumda boyun boyuna sarılmaları, kendilerinden
emin olsun olmasın mekruhtur. Eşlerin birbirlerinin dudaklarını
öpmeleri, emmeleri mekruhtur, buna fahiş öpüşme denir.
Eğer bu sevişme esnasında erkekten meni, kadında da yaşlık belirirse
ikisinin de orucu bozulur, kazâ gerekir. Kadın, bu sevişme esnasında bir
yaşlık hissetmeyip yalnız lezzet duyacak olsa Ebû Yusuf'a (rah) göre
bozulur, İmam Muhammed'e göre bozulmaz. Okşamak, el tutuşmak, boyuna
sarılmak da öpme hükmündedir.689

687-Buhârî, Tıb, 11; Ebû Davud, Savm, 28; Tirmizî, Savm, 59.

688-Bilmen, Büyük İslâm İlmihali, s. 288.
689-Bilmen, Büyük İslâm İlmihali, s. 332 (İstanbul: Semerkand, 2002).

Cinsel Organa İlâç Sürmek Orucu Bozar mı?

Kadının cinsel organına veya her iki cinsin makatına şırınga ile ilâç
konulması, burna veya kulağa ilâç damlatılması orucu bozar, kazâ
gerekir. Fakat kendiliğinden kulağa giren veya dökülen su orucu
bozmaz.690

690-Tahtâvî, Hâşiye, s. 362; İbnü'l-Hümâm, Fethu'l Kadîr, 2/64


Toz Duman Orucu Bozar mı?

Boğazdan mideye kaçan toz, duman orucu bozmaz. Çünkü bunda insanın
bir kusur ve isteği yoktur. Bundan kaçınmak mümkün değildir. İnsan
konuşmak için ağzını açsa, boğazına toz, duman sinek kaçabilir. Ancak
hoşlandığı dumanı, istekle içine çekmek orucu bozar. Bundan kefâret de
gerekir. Sigara içmek orucu bozar, kefâreti gerektirir.691

691-Serahsî, el-Mebsût, 3/98; Mevsılî, el-İhtiyâr, s. 64.


Yıkanmak, Denize Girmek Orucu Bozar mı?

Ağızdan ve burundan dimağa veya mideye su kaçırmamak şartıyla, yıkanmak
orucu bozmaz.692 Yalnız İmâm-ı Âzam serinlemek için suya girmeyi ve yaş
elbiseye sarılmayı mekruh saymıştır. Ona göre bu hareket, ibadetten
usanma belirtisi olduğundan dolayı mekruhtur. Fakat Ebû Yusuf'a göre
yıkanmak, yaş elbiseye sarılmak mekruh değildir. Bu hareket usanma
belirtisi değil, ibadete yardım etmektir. Allah
Resûlü (s.a.v) oruçlu iken hararetini gidermek için, başına su
dökmüştür. İbn Ömer (r.a) ise elbisesini ıslatıp vücuduna sarmıştır.693

692-Tahtâvî, Hâşiye, s. 361.

693-Tahtâvî, Hâşiye, s. 362.

http://gizlihazineler.turkforumpro.com

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön  Mesaj [1 sayfadaki 1 sayfası]

Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz