GİZLİHAZİNELER DEFİNECİLER AKADEMİSİ
Arama
 
 

Sonuç :
 


Rechercher çıkıntı araştırma

En son konular
» 2013 -OCAK AYI İŞTİMASI YAPALIM Bİ GARDAŞLARDAN KİMLER VAR.
Çarş. Tem. 06, 2016 10:29 am tarafından korasoglu

» 14-mart-2015
C.tesi Mart 14, 2015 8:32 am tarafından BORAN38

» KARE-DİKDÖRTGEN OYMALAR ve ÇÖZÜM UYĞULAMALARI
Ptsi Eyl. 29, 2014 5:08 am tarafından kılıç3838

» sümbül...
Salı Eyl. 02, 2014 12:36 pm tarafından Battal Ebrail

» taşın üçgen şeklinde delinmesi bir define işareti midir?
Çarş. Ara. 18, 2013 8:05 am tarafından 56476364528

» deneme
C.tesi Kas. 23, 2013 7:54 pm tarafından CANTAR

» buldugumuz bir taş
Ptsi Eyl. 09, 2013 3:54 am tarafından cansu

» Eski rum evleri ve definesi
Ptsi Eyl. 09, 2013 3:46 am tarafından cansu

» kaya işaretler
Cuma Eyl. 06, 2013 10:30 am tarafından kurt ini

» taştan daire ve dörtgen
C.tesi Haz. 29, 2013 12:38 am tarafından yousef

Kimler hatta?
Toplam 4 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 4 Misafir :: 1 Arama motorları

Yok

Sitede bugüne kadar en çok 114 kişi Cuma Nis. 24, 2015 10:17 am tarihinde online oldu.
RSS akısı

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 



Bağlı değilsiniz. Bağlanın ya da kayıt olun

ABDESTLE İLGİLİ MESELELER

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek  Mesaj [1 sayfadaki 1 sayfası]

1 ABDESTLE İLGİLİ MESELELER Bir Perş. Eyl. 02, 2010 8:54 pm

CANTAR




ABDESTLE İLGİLİ MESELELER


Özürlü Kimse Nasıl Abdest Alır?
Bir insanın
(erkek ve kadın) özür sahibi sayılabilmesi için özrünün, abdest alıp
namaz kılacak kadar bir zaman hiç kesilmemek üzere tam bir namaz vakti
devam etmesi ve diğer vakitlerde de bu özrün bir kere olsun
tekrarlanması gerekir.
Özür tam bir namaz vakti kesilmekle ortadan kalkar.
Bir özür sahibi her namaz vakti için yeni bir abdest alır ve o vakit
içinde aldığı abdestle -bunu bozacak başka bir şey meydana gelmedikçe-
istediği kadar farz ve nâfile namaz kılabilir. Geçmiş namazlarını kaza
edebilir. Kur'ân-ı Kerîm okur, Kur'an'a elini sürebilir, cenaze namazı
kılar, Kâbe'yi tavaf edebilir.
Özürlünün abdesti, özründen başka abdest bozucu bir hal olmadıkça bütün
vakit devam eder; özrü sebebiyle bozulmaz. Ancak vaktin çıkmasıyla
bozulur. Meselâ, idrarını tutamayan bir kimsenin herhangi bir yerinden
kan aksa abdesti bozulur. Fakat idrarın akmasıyla bozulmaz. Bunun tam
tersine vücudunun herhangi bir yerinden devamlı kan akan bir kimse bu
haliyle özürlüdür. Ondan çıkacak bir idrar damlası abdestini bozar.
Özürlünün özür yerinden çamaşırına bulaşan kan, irin, idrar gibi
şeyleri yıkaması şart değildir. Çünkü her yıkamada güçlük vardır ve
arkası kesilmemektedir. Fakat bu pis maddeler çamaşırına tekrar
dokunmayacak ise yıkanması gerekir.
Özür mümkün olan bir yolla ortadan kaldırılmaya çalışılmalıdır.
Özürlü kimse, abdesti namaz vakti girdikten sonra almalıdır. Vakitten
önce alırsa vakit girince abdesti bozulur. Ancak, öğle namazından önce
alınacak bir abdest ile öğle vakti çıkıncaya kadar namaz kılınabilir.

Avret Mahalline Dokunmak Abdesti Bozar mı?

Kadın veya erkeğin kendi avret mahalline sadece dokunması ile abdesti
bozulmaz. Ancak dokunma fazla olur ve mezi (ince su) akarsa abdest
bozulmuş olur.
Kadın kocası ile üstlerinde elbise olmadan çıplak bir şekilde veya
sıcaklığı belli edecek şekilde ince bir elbise ile sevişirlerse
abdestleri bozulur. Ancak sıcaklığı belli etmeyecek şekilde kalın bir
elbise ile sevişir de mezi denen yaşlık gelmezse abdest bozulmaz. Eğer
yaşlık gelirse bozulur.609

609-Tahtâvî, Hâşiye, s. 74.


Oje ile Abdest Olur mu?

Abdestin sahih olabilmesi için, suyun abdest organlarının tamamına
temas etmesi gerekir. Suyun temasını engelleyen ruj, yağ, oje, iç yağı,
sakız gibi şeylerle abdest sahih olmaz. 610

610-Şeyh Nizâm, Fetâva'l-Hindiyye, 1/84; Mehmet Zihni, Nimet-i İslâm, s. 45.


İğne Yaptırmak Abdesti Bozar mı?

Vücuda herhangi bir yolla bir şey girdi mi abdest bozulmaz, fakat
çıktığı zaman bozulur. İğne yapılıp vücuda giren madde ile abdest
bozulmaz, ancak iğneyi çekerken kan veya irin çıkarsa o zaman bozulur.
Çıkan bu kan bir sivrisineğin emdiği kan kadar olursa abdesti bozmaz.611


611-Mehmed Zihni, Nimet-i İslâm, s. 73.


Kadın Abdestte Çorabını Çıkarmadan

Ayağını Yıkayabilir mi?
Abdestte ayakları yıkamak farzdır. Farz olan yıkama, suyun bir defa
yıkanacak organ üzerinden akmasıdır. Kadın dışarıda abdest alma
durumunda kalır, çorabını çıkarması zor olur, hastalıktan veya fitneden
korkarsa, çorap ince ise suyu üzerinden akıtarak altını yıkayabilir. Su
bütün ayağı kapladığı zaman farz yerine gelmiş, abdest tamamlanmış olur.
Bu, her zaman değil, zor durumda uygulanacak bir fetvadır.612

612-Halil Günenç, Günümüz Meselelerine Fetvalar, 1/142-143.


Peruk Üzerine Mesh Yapmak Câiz mi?

Peruk, baş örtüsü yerine geçmez. Peruk vücuttan bir parça sayılmaz ve
abdest sırasında meshe manidir. Bu açıdan abdest alınacağı zaman bu
peruk çıkarılmalıdır.613

613-Zeydân, el-Mufassal fî Ahkâmi'l-Mer'e, 1/85-86.


Meme ve Kulaktan Gelen Kan Abdesti Bozar mı?

Bir hastalıktan dolayı meme, kulak, göz gibi bir organdan kan, irin ve benzeri şeylerin akıp çıkması abdesti bozar. 614

614-Bilmen, Büyük İslâm İlmihali, s. 66


Pamuk Kullanmak Câiz mi?

Kadında devamlı akıntı olup da abdest tutamıyorsa pamuk ve benzeri
şeyleri kullanması müstehap olur. Eğer akıntı pamukla kesilir ve dışarı
taşmazsa abdest bozulmaz. 615

615-İbn Âbidîn, Reddü'l-Muhtâr, 1/267


Abdestsiz Kur'ân-ı Kerîm Taşınır mı?

Bir zaruret yokken, abdestsiz olarak Kur'ân-ı Kerîm'e el sürmek, alıp
taşımak câiz değildir. Ancak Kur'ân-ı Kerîm kılıf, kap veya çanta gibi
ayrı bir mahfaza içinde olursa abdestsiz de taşınabilir. Zaruret,
Kur'ân-ı Kerîm'i düşmandan, yangından, ayak altında çiğnenmekten
kurtarmak gibi durumlardır. Yalnız küçük çocuklar abdestsiz de olsalar,
eğitim ve öğrenmek için Kur'ân-ı Kerîm'i taşıyabilirler. Abdest almaları
güzeldir; tavsiye edilir, ihmal ettiklerinde müsamaha gösterilir.
Öğrenmek için taşımanın dışında çocuk da Kur'an'a abdestsiz dokunamaz.
616

616-Şirbînî, Mugni'l-Muhtâc, 1/38; Tahtâvî, Hâşiye, s. 82; Zeydân, el-Mufassal, 1/150.


İş Güç Anında Kur'ân-ı Kerîm Dinlenebilir mi?

Bir kadın veya erkek, işi ânında edebine dikkat edebilirse, Kur'ân-ı
Kerîm dinleyebilir. Yolda yürürken de Kur'ân-ı Kerîm okunabilir ve
dinlenebilir.
Hayız, nifas ve cünüplük hali dışında, abdestsiz olunsa da ezberden
Kur'ân-ı Kerîm okunabilir. En hayırlısı abdestli okumaktır. Ancak bazı
durumlarda abdest alma ve abdesti muhafaza etme zorluğu olduğunda, kadın
ve erkek, ezberinden Kur'ân-ı Kerîm okuyabilir.
İçinde Kur'ân-ı Kerîm bulunan bir odada yatma durumunda olan kimse,
kıbleye ve Kur'ân-ı Kerîm'e ayaklarını uzatmadan yatabilir.
Yatak odalarında Kur'ân-ı Kerîm bulunan karı koca, yerini
değiştiremiyorlarsa, soyunma ve cimâ ânında Kur'ân-ı Kerîm'i örtmeleri
güzel olur. Bu ona bir hürmet ve saygıdır.

Kadın Her Yerde Abdest Alabilir mi?

Erkek müsait bulduğu her yerde abdest alabilir. Fakat kadın ancak,
mahremi olmayan erkeklerin göremeyeceği bir yerde abdestini alabilir ve
böylelikle İslâm'ın tesettür emrini yerine getirir.

Kadının Cinsel Organındaki Pamuk Çıksa Abdesti Bozulur mu?

Kadının cinsel organına konan pamuk düşerse duruma bakılır: Eğer pamuk
ıslanmış ise abdest bozulur, ıslanmamış ise bozulmaz. 617

617-Bilmen, İslâm İlmihali, s. 86.


Abdest ve Teyemmüm Alamayan Hasta Ne Yapar?

Bir hasta kendi başına abdest alamaz, teyemmüm de yapmazsa ve kendisine
yardım edecek birini de bulamazsa abdestsiz olarak namazını kılar. Bu
durumda namaz kendisinden düşer, diyen âlimler de vardır, fakat kılması
daha hayırlıdır.618

618-Heyet, el-Fetâva'l-Hindiyye, 1/31.

http://gizlihazineler.turkforumpro.com

2 GUSÜLLE İLGİLİ MESELELER Bir Perş. Eyl. 02, 2010 8:55 pm

CANTAR




GUSÜLLE İLGİLİ MESELELER

Kadın İçin Cimânın Dışında Gusül Gerektiren Durumlar

Bulûğa eren bir kız ve erkeğe belirli durumlarda gusül abdesti alması
farz olur. Kadının hayız kanı kesilince, erkek de ihtilâm olunca gusül
abdesti alır.
Nifas kanı kesilen kadının gusül abdesti alması da farzdır.
Bir kimse uykudan uyandığı zaman elbisesinde bir ıslaklık görse, fakat
ihtilâm olduğunu hatırlamasa da gusletmesi gerekir. Aksine, hem ihtilâm
olduğunu hem de lezzet duyduğunu hatırlar, ancak ıslaklık bulamazsa
gusül gerekmez. 619
Kadın ve erkek cinsel ilişki dışında da sevişme esnasında
boşalabilirler. Bu esnada gelen sıvı mezi (ince beyaz su) ise sadece
abdest bozulur, gusül gerekmez. Akan sıvı meni ise gusül gerekir.
Erkeğin menisi beyaz ve kalın, kadınınki ise ince ve sarı renklidir.
Kadınlarda sarı olmayan ve göğüsten geldiği hissedilmeyen sıvılar,
yıkanmayı gerektirmez. 620
Karı koca yataklarında meni görürler de ihtilâm olduklarını
hatırlamayıp her biri bu ıslaklığın diğerine ait olduğunu söylerse
ikisinin de gusletmesi vâcip olur. 621

619-Ebû Davud, Tahâret, 94; Tirmizî, Tahâret, 82; Heyet, el-Fetâva'l-Hindiyye,1/15; Bilmen, Büyük İslâm İlmihali, s. 116.

620-Heyet, el-Fetâva'l-Hindiyye,1/15.
621-İbn Âbidîn, Reddü'l-Muhtâr, 1/154.

Kadın İhtilâm Olur mu?

Erkek gibi kadın da ihtilâm olur. Kadının menisi dışarıya çıkınca gusül
gerekir. Bu durum erkek için doğal olduğu gibi kadın için de doğaldır.
Ancak kadınlarda daha az görülen bir durumdur.
Ashaptan Hz. Enes'in annesi Ümmü Süleym (r.ah) şu olayı anlatmıştır:
''Ben Hz. Peygamber'in (s.a.v) pak zevcesi Ümmü Seleme (r.ah) ile komşu idim. Sıkça hâne-i saâdete girerdim. Bir gün, Hz. Resûlullah'a (s.a.v),
''Yâ Resûlallah, bir sorum var; bir kadın rüyasında kendisine kocasının
cimâ ettiğini görse, onun gusül abdesti alması gerekir mi?'' diye
sordum. Böyle bir soru üzerine, yanımda bulunan Ümmü Seleme validemiz
bana,
''Ey Ümmü Süleym, Allah iyiliğini versin, Hz. Peygamber'in (s.a.v) yanında kadınları rezil ettin, bu ne biçim soru!'' dedi. Ben de,
''Allah,
hakkı öğretmekten çekinmez. Bizim bilmediğimiz müşkül şeyleri
Resûlullah'a (s.a.v) sorup öğrenmemiz, o konuda kör cahil kalmamızdan
daha hayırlıdır'' dedim. Bunun üzerine Hz. Resûlullah (s.a.v),
''Ey Ümmü Süleym, Allah
hayrını artırsın, böyle bir rüya gören kadın üzerinde bir ıslaklık
görürse (boşalıp kendi menisi akmışsa) gusül alması gerekir'' buyurdu. O
esnada Ümmü Seleme validemiz,
''Yâ Resûlallah, kadının menisi olur mu?'' diye sordu, Hz. Resûlullah (s.a.v),
''Tabii ki olur, olmasa çocuğu kendisine nasıl benzer? (Bu konuda) kadınlar erkeklerle aynıdır'' 622 buyurdu.
Kadın ihtilâm olur da meninin dışarıya çıktığını görmese ihtiyaten
gusletmesi daha iyidir. Çünkü kadından çıkan meni içeri geri dönebilir.
623

622-Ebû Davud, Tahâret, 95; Tirmizî, Tahâret, 82; İbn Mâce, Tahâret,
112; Ahmed, Müsned, 6/256. Son kısmı hariç bk. Buhârî, Tahâret, 101;
Müslim, Hayız, 32-33.

623-Molla Hüsrev, Dürerü'l Hükkâm, 1/9.

Cinsel Organa Parmak Sokmak Guslü Gerektirir mi?

Tedavi için kadının ön ve arka tarafından vücuduna parmak veya bir
aletin girmesi abdestini bozar, fakat gusül gerektirmez. Ancak kadının
cinsel organına, bir zaruret yokken, kendi parmağı veya kocasının
parmağı yahut plastik bir madde sokulduğunda kadın bundan zevk duyarsa
ihtiyaten gusül yapması gerekir. Ayrıca, erkek cinsel organına ince
kılıf, naylon ve benzeri bir şey geçirip kadının fercine sokarsa, meni
gelsin gelmesin iki tarafa da gusül gerekir. 624

624-Muhammed Alâeddin, Hediyyetü'l-Alâiyye, s. 18


Erkek Doktora Muayene Olan Kadına Gusül Gerekir mi?

Zaruri olarak, rahim kısmından bir erkek doktora muayene olan bir
kadının gusül abdesti alması gerekmez. Kadının rahmine parmak veya başka
bir maddenin girmesi abdest gerektirir. Ancak rahim bölgesine sokulan
parmak ile kadın zevklenir ve boşalma olursa, o zaman gusül gerekir.
Doktor kadın da olsa hüküm aynıdır.

Meni Gelmese de Her Cinsel İlişki İçin Gusül Gerekir mi?

Bir erkek hanımına cimâ ettiğinde menisi gelmese de her ikisine gusül
farz olur. Gusül için erkeklik organının ferce tamamıyla girmesi şart
değildir; sünnet edilen kısmın girmesi yeterlidir.625
Cimâdan önce oynama ve okşama sırasında erkeğin cinsel organından gelen
ilk sıvı mezidir. Bu, cimânın kolayca gerçekleşmesi için vücudun
salgıladığı ince bir salgıdır. Aynı akıntı kadından da gelir. Eğer karı
koca bu kadarı ile yetinip cimâ yapmazlarsa, meziden dolayı gusül
abdesti gerekmez; sadece her iki tarafın namaz abdesti bozulmuş olur.

625-Buhârî, Gusül, 28; Müslim, Hayız, 88, 89; Ebû Davud, Tahâret, 83;
Tirmizî, Tahâret, 80; Nesâî, Tahâret, 128; İbn Mâce, Tahâret, 111.


Cünüp Halde Uyumak Câiz midir?

Cimâdan sonra tekrar cinsel ilişkide bulunmak veya uyumak isteyen
kimseye, yıkanması veya abdest alması tavsiye edilmiştir. Hiç değilse
ellerini ve avret yerlerini yıkaması güzel olur. Peygamber Efendimiz (s.a.v), bu durumda abdest almayı tavsiye etmiş, artı bunun vücuda daha fazla kuvvet ve dinçlik kazandıracağını bildirmiştir.626
Hanımı ile birlikte olduktan sonra gusül abdesti almadan uyumak isteyen
kimsenin hiç değilse bir namaz abdesti alması sünnettir. Sahâbeden
Abdullah b. Ömer (r.a) şöyle demiştir:
Allah'ın Resûlü'ne (s.a.v), ''Bizden biri cünüpken uyuyabilir mi?'' diye sordum; Peygamber Efendimiz (s.a.v),
''Evet, abdest aldığı zaman uyuyabilir''627 buyurdular.
Bununla beraber cünüp bir halde uyumak da serbesttir. Bu konuda Hz. Âişe (r.ah) şu haberi nakletmiştir:
''Resûlullah (s.a.v) ilişkiye girdikten sonra suya el sürmeden
(yıkanmadan) o haliyle uyurdu. Daha sonra kalkıp yıkanırdı.'' 628

626-Hâkim, Müstedrek, 1/152; İbn Hibbân, Sahîh, nr. 1211; İbn Huzeyme, Sahîh, nr. 221; Beyhakî, es-Sünenü'l-Kübrâ, 1/204.

627-Müslim, Hayız, 23; Ebû Davud, Tahâret, 89; Tirmizî, Tahâret, 87;
İbn Mâce, Tahâret, 98 (Hadisin son kısmıyla olan rivayet İbn Mâce
rivayetinde).
628-Tirmizî, Tahâret, 87; Ahmed, Müsned, 6/102. Buna ruhsat veren bir
rivayet için bk. Müslim, Müsâfirîn, 129; Beyhakî, es-Sünenü'l- Kübrâ,
1/201-202; Begavî, Şerhu's-Sünne, nr. 945.

Gusülden Sonra Kadından Meni Çıkarsa Yıkanmak Gerekir mi?

Gusülden sonra kadından gelen meni kendinin değil de, kocasına aitse
guslü tekrarlamaz, yalnız abdest alması gerekir. Kadın gelen meninin
kendisine ait olduğu kanaatine varırsa, yani meni sarı ve ince olursa
guslü tekrarlar. 629

629-İbn Âbidîn, Reddü'l-Muhtâr, 1/154.


Saç Boyası ve Kremi Gusle Mani midir?

Eğer saç boyası saç dipleri üzerinde bir tabaka teşkil ederse gusle
manidir. Kadının gusül için örgülü saçlarını çözmesi şart değildir.
Erkeğin ise gusulde uzun saçlarını bütünüyle yıkaması gereklidir. Saç
boyası süslenme bölümünde verilen şart ve ölçülerde olunca, kadın için
gusle mani değildir. Saç kremi de boya hükmündedir. Eğer saç
diplerinde bir tabaka oluşturmuyorsa, gusle zarar vermez. Boya veya
kremin haram ve necis bir madde içermemesi de lâzımdır.

Çıplak Yıkanmak Câiz midir?

Kimsenin görmeyeceği tenha bir yerde yıkanmak için veya başka bir
sebeple soyunmak mubahtır, haram değildir.630 Ancak yıkanılan yer geniş
ve büyük olursa avret mahallinin kapalı olması evlâdır. Çünkü gusül
alırken avret mahallini örtmek sünnettir.631
Hiç kimse görmese de banyoda yıkanırken edep olarak en azından ön ve
arka avret bölgesini kapalı tutmak faziletlidir. Bu, devamlı bizi gören
yüce Allah'a bir saygı ve bizden hiç ayrılmayan meleklere karşı bir hürmettir.

630-Davudoğlu, Sahih-i Müslim Şerhi, 2/1080.

631-Haddâdî, el-Cevhere, 1/14.

Cünüp İken Yemek ve Uyumak Câiz midir?

Cünüp olan kimse bir şey yiyip içmek durumunda kalırsa ellerini ve ağzını yıkayarak yiyip içebilir.632
Cünüp iken uyuma konusuna gelince, eğer bu kimse namaz vaktini
geçirmeyecek şekilde uyanacağından emin ise cünüp olarak uyuması
câizdir. Cünüp olan bir erkeğin ve kadının, bir mazereti yokken
üzerinden bir namaz vakti geçecek şekilde guslü geciktirmesi haramdır.
Uzun süre cünüp gezenleri Allah Resûlü (s.a.v) şöyle uyarmıştır:
''Şüphesiz içinde köpek, sûret ve cünüp bulunan eve melekler girmez.''
633 Bu hadisten murat yıkanmaya kulak asmayıp cünüp gezmeyi âdet edinen
ve cünüp olduğu halde üzerinden bir veya bir kaç vakit namaz
geçenlerdir. 634
Cünüp olan kimsenin, gusül almadan uyumak istediğinde, namaz abdesti alması müstehaptır.635

632-Davudoğlu, Sahih-i Müslim Şerhi, 2/1006.

633-Ebû Davud, Tahâret, 89; Tirmizî, Tahâret, 168; Nesâî, Sayd, 11.
634-Davudoğlu, Sahih-i Müslim Şerhi, 2/1000.
635-Müslim, Hayız, 21; Ebû Davud, Tahâret, 87; İbnu Mâce, Tahâret, 99.

Cünüp Olan Kadın Çocuğunu Nasıl Emzirir?

Emzikli bir kadının çocuğu ağlarsa, gusül fırsatı da yoksa, göğsünü yıkayarak çocuğuna süt verebilir.

Cünüp İken Tıraş Olmak ve Tırnak Kesmek

Cünüp olan kimsenin bu durumda avret mahallini tıraş etmesi mekruhtur.
636 Aynı şekilde cünüp iken tırnak kesmek de mekruhtur. Yıkandıktan
sonra kesmesi gerekir. 637 Âdet ve lohusa olan kadın da aynı durumdadır.
İmam Gazâlî, İhyâü Ulûmi'd-Dîn adlı kitabında şöyle der:
''Cünüp olan kimsenin tırnak kesmesi, tıraş olması, etek ve koltuk
altını temizlemesi, kan aldırması veya vücudundan herhangi bir parça
koparması uygun değildir. Çünkü bütün vücut kıyamette geri döneceğinden,
yıkanmadan kesilen veya tıraş olunan her şey cünüp olarak
dönecektir.''638
Rahme Konan Spiral Gusle Engel midir?
Gusülde yıkanması farz olan bedenin dışıdır. Rahim ise bedenin dışında
olmadığı için rahmi yıkama mecburiyeti yoktur. Spiral de rahmin içine
konur. Bunun gusül yönünden bir mahzuru yoktur. Sakıncası avret
mahallini kadın da olsa başkasına göstermesidir. Hiçbir özür olmadan
kadının, kocası dışında birine avret mahallini göstermesi haramdır.
Ancak bu iş bir zaruretten dolayı yapılmışsa, haram olmaz.

636-Heyet, el-Fetâva'l-Hindiyye, 5/357.

637-Heyet, el-Fetâva'l-Hindiyye, 5/358.
638-Gazâlî, İhyâ, 2/66 (Beyrut 2000); Ebû Tâlib Mekkî, Kalplerin Azığı: Kûtü'l-Kulûb, 3/480-481; Şirbînî, Mugni'l-Muhtâc, 1/75

Kadının Gusülde Saç Örgülerini Çözmesi Gerekli midir?

Kadın örülmüş saçlarını gusülde çözmek zorunda değildir. 639 Kadının
örgülü saçının dibine suyun ulaşması yeterli olur. Bundan maksat güçlüğü
önlemektir. Ancak örülmemiş çözülmüş saçların tamamını yıkamak farzdır.
Eğer örgüler bir madde ile birbirine yapışmış da dibine suyun
ulaşmasına imkân yoksa sahih görüşe göre saçını çözmesi gerekir.
Ümmü Seleme (r.ah), ''Yâ Resûlallah! Ben saçlarını bağlayan bir
kadınım. Cünüplük ve hayızdan gusledeceğim zaman saç örgümü çözeyim
mi?'' diye sordu. Allah Resûlü (s.a.v) şöyle buyurdu:
''Hayır, başına iki avuç dolusu üç kere su dökmen senin için yeterlidir.'' 640
Eğer erkeğin uzun ve örülmüş saçı olursa onları çözüp yıkaması gerekir. 641

639-Molla Hüsrev, Dürerü'l Hükkâm, 1/17.

640-Müslim, Hayız, 58; Ebû Davud, Tahâret, 100; Tirmizî, Tahâret, 77; San'ânî, Sübülü's-Selâm, 1/91.
641-Molla Hüsrev, Dürerü'l Hükkâm, 1/17.

Kadın Cinsel İlişkiden Sonra Âdet Görse Gusül Gerekir mi?

Eğer bir kadın, ihtilâmdan veya eşiyle ilişkiden sonra âdet görse,
gusül yapıp yapmamakta serbesttir. İster yıkanır, isterse yıkanmasını
hayızdan sonraya bırakabilir. Çünkü yıkanmak, namaz kılmak için bir
temizliktir. Bu ise hayız haline giren kadın için, kan kesilmeden önce
mümkün değildir. Bununla beraber yıkanırsa iyi olur.642 Zira vücudu
temiz sularla yıkamak kan dolaşımını kolaylaştırır.

642-Serahsî, el-Mebsût, 1/70.


Oje ve Benzeri Şeyler Gusle Mani mi?

Guslün sahih olması için suyun deriye ve tırnağa temas etmesi gerekir.
Bu temasa mani olan şey gusle de manidir. Kadın guslederken tırnağının
altında, üstünde veya vücudunun başka bir yerinde suyun temasına mani
olan hamur, balık pulu, ruj, oje gibi şeyler olursa bunları gidermesi
vâciptir. Bunlar giderilmeden gusül câiz olmaz.643

643-Haddâdî, el-Cevhere, 1/12.


Gusül Yaparken Besmele Çekilir mi?

Gusle başlarken besleme çekmek sünnettir.644 Çünkü Resûlullah (s.a.v),
''Helâl olan bir işe besmele ile başlanmazsa o işte hayır ve bereket
olmaz''645 buyurmuştur. Gusül de farz ibadetlerden olduğu için, ona
besmele ile başlanır. Ancak gusül esnasında besmeleyi gizli çekmelidir.

644-Tahtâvî, Hâşiye, s. 31, Haddâdî, el-Cevhere, 2/12.

645-Tahtâvî, Hâşiye, s. 31.

http://gizlihazineler.turkforumpro.com

3 TEYEMMÜM Bir Perş. Eyl. 02, 2010 8:56 pm

CANTAR




TEYEMMÜM


Teyemmüm bu ümmete bir rahmet ve kolaylıktır. Abdest ve gusül için su
bulunmaz veya mevcut suyu kullanma imkânı olmazsa, teyemmüm yapılır ve
ibadete devam edilir.
Cenâb-ı Hak şöyle buyurmuştur:
''Ey iman edenler! (Abdest ve gusül için) su bulamazsanız temiz bir
toprakla teyemmüm edin, yüzlerinize ve ellerinize sürün. Şüphesiz ki, Allah çok affedici ve bağışlayıcıdır.'' 646

646-Nisâ 4/43.

Teyemmüm Nasıl Yapılır?
Teyemmüm, temiz toprak veya kiremit, tuğla gibi toprak cinsi bir madde ile yapılır.
Teyemmüm, bir niyet ve iki vuruşla yapılır. Önce niyet edilir. Meselâ, niyet ettim Allah
rızâsı için namaz kılmak için teyemmüm yapmaya, denir. Sonra dirseklere
kadar kollar sıvanır. Ellerin içi açık bir şekilde bir kez toprağa veya
toprak cinsi bir madde üzerine konur, ileri geri sürülür, sonra
kaldırılır, ellerin içi ile yüz bir kere meshedilir. Aynı şekilde
ellerin içi ikinci bir defa toprağa vurulur, bu defa sol elle sağ kol,
sağ elle sol kol dirseklere kadar meshedilir. Böylece teyemmüm abdesti
alınmış olur. Normal abdestle yapılan bütün ibadetler teyemmümle de
yapılır.

Hastalara Getirilen Kolaylıklar

Bir hasta su kullandığı zaman hastalığı artacak veya iyileşmesi gecikecekse abdest veya gusül yerine teyemmüm eder.
Bir hasta, yattığı yerden kalkamayacak veya mevcut suyu kullanamayacak
durumda ise teyemmüm eder. Kendisine abdest için yardımcı kimse
bulamayan hastalar da kendi başlarına suyu kullanamayacak durumda iseler
yine teyemmüm yaparlar ve namazlarını kılarlar.647
Hadis-i şerifte
belirtildiği gibi, ayakta namaz kılamayan kimse, oturarak kılar. Buna
gücü yetmezse bir yere yaslanarak kılar. Buna gücü yetmezse yan üzeri
veya sırt üstü yatarak ima ile kılar. Yüce Allah kimseye gücünün üstünde bir yük yüklemez.648
İma, ''başı eğmek'' demektir. Oturarak namaz kılan bir kimse, rükû için
başını öne doğru eğer, tesbihleri okur, başını kaldırır, secde için
başını rükûdan biraz daha aşağı eğer ve secde tesbihlerini söyler.
Böylece namazını tamamlar.
Başını ima için hiç eğemeyen bir hasta, İmam Ebû Yusuf'a (rah) göre
gözleri veya kaşı ile ima yaparak namazını kılar. İmam Şâfiî (rah), buna
da gücü yetmeyenin namazın rükünlerini kalbi ile düşünerek, namaz
kılabileceğini söylemiştir. Demek ki namaz, komaya girmeden veya ölmeden
terkedilmeyecek kadar önemli bir ibadettir.
Hasta diz üstü oturamıyorsa, ayaklarını kıbleye doğru uzatarak oturur. Yatarken de aynı şekilde yapar.
Sandalyede namaz kılmak, yerde oturamayanlar için câiz olur.

647-Kâsânî, Bedâiü's-Sanâî, 1/320.

648-Buhârî, Taksîrü's-Salât, 19; Ebû Davud, Salât, 175; Tirmizî, Salât, 157.

Abdest Yerine Teyemmüm

Özürlü olan bir kimse, abdest aldığında akıntısı devam etse, fakat
teyemmüm yaptığında özür akıntısı kesilse, teyemmüm yapması câiz olur.
Eli ayağı kesik, felçli veya hasta olan bir kimsenin yüzünde de yara
bulunsa, namazı abdestsiz olarak kılar. 649 Bu durumda yapabileceği
başka bir şey yoktur. Yüce Allah kimseyi gücü üstünde bir yükle sorumlu tutmaz.

649-Heyet, el-Fetâva'l-Hindiyye, 1/31.

http://gizlihazineler.turkforumpro.com

Sponsored content


Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön  Mesaj [1 sayfadaki 1 sayfası]

Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz