GİZLİHAZİNELER DEFİNECİLER AKADEMİSİ
Arama
 
 

Sonuç :
 


Rechercher çıkıntı araştırma

En son konular
» 2013 -OCAK AYI İŞTİMASI YAPALIM Bİ GARDAŞLARDAN KİMLER VAR.
Çarş. Tem. 06, 2016 10:29 am tarafından korasoglu

» 14-mart-2015
C.tesi Mart 14, 2015 8:32 am tarafından BORAN38

» KARE-DİKDÖRTGEN OYMALAR ve ÇÖZÜM UYĞULAMALARI
Ptsi Eyl. 29, 2014 5:08 am tarafından kılıç3838

» sümbül...
Salı Eyl. 02, 2014 12:36 pm tarafından Battal Ebrail

» taşın üçgen şeklinde delinmesi bir define işareti midir?
Çarş. Ara. 18, 2013 8:05 am tarafından 56476364528

» deneme
C.tesi Kas. 23, 2013 7:54 pm tarafından CANTAR

» buldugumuz bir taş
Ptsi Eyl. 09, 2013 3:54 am tarafından cansu

» Eski rum evleri ve definesi
Ptsi Eyl. 09, 2013 3:46 am tarafından cansu

» kaya işaretler
Cuma Eyl. 06, 2013 10:30 am tarafından kurt ini

» taştan daire ve dörtgen
C.tesi Haz. 29, 2013 12:38 am tarafından yousef

Kimler hatta?
Toplam 3 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 3 Misafir :: 1 Arama motorları

Yok

Sitede bugüne kadar en çok 114 kişi Cuma Nis. 24, 2015 10:17 am tarihinde online oldu.
RSS akısı

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 



Bağlı değilsiniz. Bağlanın ya da kayıt olun

İtikaf Nedir, Nasıl Yapılır?

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek  Mesaj [1 sayfadaki 1 sayfası]

1 İtikaf Nedir, Nasıl Yapılır? Bir Paz Ağus. 29, 2010 7:21 pm

magaracı




Dînî bir terim olarak i'tikâf; cemaatle namaz kılınan bir mescid veya o hükümde bir yerde, ibadet niyetiyle durmak ve ikâmet etmek demektir. İ'tikâf'a giren kimseye de "Mu'tekif" veya "Âkif" denir.

Rasûl-i Ekrem Efendimiz (sallallahü aleyhi ve sellem) Medine'ye hicretinden sonra, âhirete irtihâllerine kadar her Ramazan'ın son 10 gününü i'tikâf ile geçirmişlerdi.



İslâm büyüklerinden Atâ' şöyle der:
"İ'tikâf'a giren kimse ihtiyacından dolayı büyük bir zâtın kapısında oturup "Hacetimi yerine getirmedikçe buradan ayrılıp gitmem." diye yalvaran bir kimseye benzer ki, Allahü Teâlâ'nın bir ma'bedine sokulmuş ve adeta "Beni bağışlayıp mağfiret etmedikçe buradan ayrılıp gitmem." demektedir."

İ'tikâf'a ilk gece güneş batmadan girilmelidir. Son gün güneş battıktan sonra çıkılabilir.
İ'tikâflar 3 kısımdır:

1- Vâcib İ'tikâf: Bir kimsenin i'tikâf'a girmeyi adaması durumunda yapması gereken i'tikâf'tır. En az müddeti 1 gündür, oruçlu geçirilmesi gerekir. Bozulunca kazası lâzım gelir.

2- Sünnet İ'tikâf: Peygamber Efendimiz'in (sallallahü aleyhi ve sellem) vefatına kadar devamlı yapmış oldukları bir ibadet olduğu için sünnet-i müekkede olan i'tikâf'tır. Vakti ise Ramazan-ı Şerif'in son 10 günüdür.

3- Müstehap İ'tikâf: Vâcib veya sünnet olmadığı halde Ramazan'ın son 10 günü dışında yapılan i'tikâf'lardır. Belli bir süresi ve oruçlu olma şartı yoktur. İ'tikâf niyetiyle cemaatle namaz kılınan yere her giriş, müstehap i'tikâf'a dahildir.


İ'tikâf'ın Şartları:
1- Mu'tekif; müslüman, akıllı ve temiz olmalıdır.
2- İ'tikâf'a niyet edilmiş olmalıdır.
3- İ'tikâf, içinde cemaatle namaz kılınan mescid veya mescid hükmünde bir mekânda yapılmalıdır. İ'tikâf'ın büyük câmilerde yapılması ise daha faziletlidir.
4- Vâcib i'tikâf'larda mu'tekif, oruçlu bulunmalıdır. Orucun bozulması ile i'tikâf bozulmaz. Sünnet ve müstehap olan i'tikâf'larda ise oruçlu olmak şart değildir.

İ'tikâf'ı Bozan ve Bozmayan Şeyler:

1- Vâcib olan i'tikâf'ta mu'tekif, i'tikâf'a girdiği yerden -Cuma namazını kılabilmek için başka mescide gitme, abdest ve gusül ihtiyaçlarını giderme ve bulunduğu mescidin yıkılması veya oradan zorla çıkarılma gibi bir özrü olmadan- dışarıya çıkarsa i'tikâf'ı bozulur. Sünnet ve müstehap i'tikâf'ta ise bozulmaz.
2- Vâcib olan i'tikâf'ta hasta ziyareti ve cenaze namazı için çıkılması özür sayılmaz; çıkılsa i'tikâf bozulur. Sünnet ve müstehap i'tikâf'ta dışarıya çıkmakla zaten bozulmaz.
3- Mu'tekif; yeme-içme, kendisi ve ailesi için alış-veriş muamelesini dışarıya çıkmadan içeride yerine getirir.
4- Mu'tekif'e, i'tikâf esnasında bir kaç günlük baygınlık veya delilik ârız olmasıyla, her türlü i'tikâf bozulmuş olur.
5- Vâcib olan i'tikâf'ta kişi kasden yemek sûretiyle orucunu bozarsa i'tikâf'ı da bozulur; fakat unutarak yemekle i'tikâf'ı bozulmaz. Sünnet ve müstehap i'tikâf'ta oruçlu olma şartı olmadığından orucun kasden bile olsa bozulması i'tikâf'ı bozmaz.
6- Dedikodu etmek, iftira atmak, laf gezdirmek gibi fiillerle i'tikâf bozulmasa da bunları yapan yine büyük günah işlemiş olur.

Bozulan İ'tikâf'ın Hükmü:
Özürlü veya özürsüz, i'tikâf'ın bozulması hâlinde durum şöyledir:
Eğer bozulan i'tikâf, vâcib olan bir i'tikâf ise ve herhangi bir ayda i'tikâf'a girilmek adanmış, fakat vakit belirlenmemişse toplam bir aylık adanan bu i'tikâf esnâsında 1 gün oruç bozulsa veya dışarıya çıkılsa, yalnız 1 günlük i'tikâf kazâ edilir. Fakat belirsiz olarak aralıksız 1 ay için adanmış bir i'tikâf esnâsında, böyle 1 gün oruç bozulacak veya dışarıya çıkılacak olsa, 1 aylık i'tikâf'a yeniden başlamak gerekir.
Eğer Ramazan'ın son 10 gününde yapılan sünnet i'tikâf'a başlanıp bozulsa veya yarıda bırakılsa Hanefîler'in büyük çoğunluğuna göre sadece i'tikâf'ın bozulduğu gün veya günler kazâ edilir.
Vâcib veya sünnet olmayıp müstehap olan i'tikâf'ların bozulmasından dolayı bir şey lâzım gelmez.

İ'tikâf'ın Âdâbı:
1- İ'tikâf sırasında hayırdan başka söz söylenmemelidir. Günah ifadesini taşımayan sözlerde gerçi bir beis yoktur, fakat mu'tekif için boş konuşmayıp, hayırlı şeyler konuşmak âdâptandır. İbâdet inancıyla tamamen susup hiç konuşmamak ise mekruhtur. Ama dilini gıybet, boş söz gibi şeylerden korumak niyetiyle susmak ise mekruh olmadığı gibi aynı zamanda makbul bir ibâdet de sayılır.
2- İ'tikâf esnasında, Kur'ân-ı Kerîm ve hadîs-i şerîf'lerle meşgul olmak, Peygamber Efendimiz'in ve diğer peygamberlerin hayatlarına ve kıssalarına dâir kitaplar okumak, kısaca dînî meseleleri müzâkere etmek de âdâptandır.
3- Mu'tekif, i'tikâf'a girerken en temiz elbiselerini giymeli ve üzerine güzel kokular sürünmelidir.
4- Vâcip olan i'tikâf'a girecek kimse, buna yalnız kalben niyet etmekle yetinmemeli, dili ssile de söylemelidir.
5- Eğer i'tikâf'a giren kişinin i'tikâf'ı bayram gecesine bitişik ise bayram gecesini de i'tikâf'ta geçirmesi âdâptandır.

2 Geri: İtikaf Nedir, Nasıl Yapılır? Bir Paz Ağus. 29, 2010 7:25 pm

magaracı




Sual: İtikâf nedir? Kadınlar evde itikâfa nasıl girer? CEVAP: Ramazan ayının son on gününde, gece gündüz bir camide kapanıp ibadet etmeye, itikâf denir. Ramazan-ı şerifte itikâf, sünnet-i müekkededir. Ancak itikâf, sünnet-i kifaye olduğu için bir mahallede birkaç kişi itikâfa girerse, diğerlerinden bu sünnet sakıt olur. Bu bakımdan imkânı olanlar itikâfa girmelidir. İtikâf eden, camide yiyip içer, yatar. Abdest için dışarı çıkabilir. Birkaç hadis-i şerif meali şöyledir:
(İtikâfta olan, günahlardan uzaklaşır, her iyiliği işlemiş gibi sevaba kavuşur.) [İbni Mace]
(Bir devenin iki sağımı kadar itikâf eden, bir köle azat etmiş gibi sevab kazanır.) [Tenvir]
(Ramazanda on gün itikâf eden, iki defa [nafile] hac yapmış gibi sevab kazanır.) [Beyheki]
(Allah rızası için bir gün itikâf, insanı Cehennemden çok uzaklaştırır.) [Taberani, Hakim]
Sünnet iki türlüdür: Sünnet-i hüda ve sünnet-i zevaid. Camide itikâf etmek, ezan okumak, ikamet getirmek ve cemaatle namaz kılmak sünnet-i hüdadır. Bunlar, İslam dininin şiarıdır. Bu ümmete mahsustur. (Hadikat-ün-nediyye)
Resulullah efendimiz buyurdu ki:
(Mirac gecesi, beşinci göğe geldiğimde, Osman’ın suretini gördüm. Bu mertebeye neyle eriştin dedim. Mescidde itikâf etmekle dedi.) [Menakıb-ı Cihar Yâri Güzin]
İtikâf; oruç, namaz gibi adak olunur, çünkü başlı başına bir ibadettir. Hastam iyi olursa, itikâfa gireceğim denmez. Hastam iyi olursa, Allah rızası için, şu kadar gün itikâfa gireceğim demek adak olur. (S. Ebediyye)
İtikâf gibi başlı başına ibadet olan bir şeyi nezredenin, bunu yerine getirmesi gerekir. (Dürer)
Kadınlar camide itikâf yapmaz. Evdeyse şarta bağlıdır. Eğer mescid olarak kullandığı bir oda varsa, o odada itikâfa girebilir. Yemek yapmak, temizlik gibi ev işlerinin hiçbiri yapılmaz. Sadece ibadetle uğraşılır. Abdest gibi zaruri işleri yapmanın mahzuru olmaz.
Ramazanın son on gününde olanı sünnet-i kifayedir. Az itikâf da yapılabilir. Bir gün veya birkaç saat gibi... İtikâfa girenin oruçlu olması şarttır. Sadece Şafii mezhebinde oruçlu olma şartı yoktur. Diğer üç mezhepte oruçlu olmak şarttır. İmkânı olan kadınların evde itikâfa girmesi, unutulmuş bu sünneti ihya etmesi ve sünneti ihya etme sevabına kavuşmaları çok iyi olur.

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön  Mesaj [1 sayfadaki 1 sayfası]

Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz